Menu

Za starými doly na Panenskou Hůrku

paenska hurka

Středně náročná trasa 8 km

Chrastava bývala kdysi významným hornickým městem (od 13. století). Za vlády Přemysla Otakara II. přišli osídlovat toto území - a zejména objevovat jeho přírodní bohatství - němečtí kolonisté. V této době vznikly i nové osady, jako např. Pananská Hůrka nebo Andělská Hora, v jejichž okolí se probudil živý důlní ruch.

Vyjděte z chrastavského náměstí po zelené turistické značce až k vlakovému nádraží. Zde pokračujte po červené cyklostezce - nejdřívě přejděte lávku přes řeku Jeřici a za ní se dejte ihned doleva. Zhruba po tři sta metrech dojdete k soutoku Jeřice s řekou Nisou. Po toku řeky budete procházet údolím, kterému se říká Paradýz. Kolem náhonu k vodní elektrárně dojdete až na okraj obce Bílý Kostel nad Nisou. Dejte se přes most doleva a hned za ním doprava. Asi po dvou stech metrech narazíte vlevo od cesty v náspu železnice na vchod tzv. Dědičné štoly (nepřístupná, původně přes kilometr dlouhá odvodňovací štola). Odtud se vydejte zpět stejnou cestou, vlevo nechte most přes řeku Nisu, přes který jste přišli, a viaduktem podejděte železniční trať. Asi po padesáti metrech odbočte vpravo a stoupejte po silnici až do osady Panenská Hůrka. Ta byla jako horní osada založená už před rokem 1356. Je zde několik zachovalých hrázděných staveb a kaple.

Zvolíte-li některou z cest na jih či východ, určitě dorazíte do tzv. důlního koutu, kde jsou dodnes patrné pozůstatky důlní činnosti - valy, zpola zasypané šachty, zkušební výkopy - tzv. pinky. Na haldách je možno najít horniny obsahující měděné rudy v podobě stop chalkopyritů, pritů, ale i galenit. Štoly jsou buďto zasypány nebo uzamčeny a jsou významnými zimovišti netopýrů.

Na zpáteční cestu se vydejte ve směru toku potoka. Zelená turistická značka vás dovede zpět do Chrastavy. Budete míjet obnovený Kratzmannův kříž z roku 1812. Po přechodu mostu přes řeku Nisu uvidíte vpravo kdysi významnou textilná továrnu firmy Klinger (postavená v roce 902), po 2. sv. válce Totex a Elitex (výroba textilních strojů), nyní ve vlastnictví několika firem vyrábějících komponenty převážně pro automobilový průmysl.